Έρχεται πακέτο μέτρων στήριξης των ελληνικών νοικοκυριών, τα οποία αναμένεται να περάσουν τον πιο δύσκολο χειμώνα των τελευταίων δεκαετιών σε επίπεδο ακρίβειας.
Το πακέτο θα ανακοινωθεί στην ΔΕΘ, από τον πρωθυπουργό και εκτός από τα γνωστά επιδόματα θέρμανσης, καυσίμων και ρεύματος, θα πιθανότατα να περιλαμβάνει και νέες ενισχύσεις για την σίτιση και τις μετακινήσεις των πολιτών.
Αναφορικά με τις μετακινήσεις σε πρώτο πλάνο βρίσκεται η επιδότηση των αστικών συγκοινωνιών, προκειμένου οι πολίτες να χρησιμοποιούν λιγότερο τα αυτοκίνητά τους και να μειώσουν το κόστος για τον οικογενειακό προϋπολογισμό.
Δύο είναι τα βασικά σενάρια στο τραπέζι της κυβέρνησης που έχουν συζητηθεί για φθηνότερα εισιτήρια στις αστικές συγκοινωνίες. Το πρώτο είναι περισσότερο οριζόντιο και προβλέπει τη μεγάλη μείωση των τιμών των μηνιαίων καρτών για τις αστικές συγκοινωνίες και για τους νυν κατόχους και για όσους θα τις προμηθευτούν από εδώ και πέρα. Σήμερα το κόστος είναι στα 30 ευρώ τον μήνα και η συζήτηση είναι να γίνει μια ουσιαστική μείωση π.χ. στην περιοχή των 15 ευρώ.
Η άλλη εναλλακτική που είναι περισσότερο στοχευμένη για τους νέους ανθρώπους είναι, για ορισμένους μήνες, να υπάρξει δωρεάν μετακίνηση των νέων ως 25 ή 30 ετών με τα ΜΜΜ. Όπως είναι προφανές, η διεύρυνση του ηλικιακού ορίου σημαίνει και αύξηση του κόστους του μέτρου. Η Γερμανία, πάντως, υιοθέτησε το μέτρο της πώλησης μηνιαίων καρτών για τα ΜΜΜ αντί 9 ευρώ για τους τρεις καλοκαιρινούς μήνες, με την επιβατική κίνηση να εκτοξεύεται.
Τι θα γίνει, όμως, με τις μετακινήσεις των νησιωτών με τα πλοία; Οι τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων εκτοξεύθηκαν το φετινό καλοκαίρι με απανωτές αυξήσεις και το κόστος, πλέον, είναι δυσβάσταχτο. Τα δεδομένα, μέχρι στιγμής, δε δείχνουν ότι πρόκειται να υπάρξει κάποια παρέμβαση της κυβέρνησης σε αυτό τον τομέα και λογικά δεν θα γίνουν διευκολύνσεις.
Το ύψος, δε, των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων δεν αναμένεται να πέσει προς τα κάτω τους επόμενους μήνες, όσο οι τιμές των καυσίμων παραμένουν υψηλές. Δεν είναι προσωρινή η τιμή των αυξημένων ακτοπλοϊκών εισιτηρίων. Παγιώθηκε και δύσκολα θα αλλάξει προσεχώς.
Για τους νησιώτες που μετακινούνται με πλοία, η μοναδική διευκόλυνση θα εξακολουθήσει να είναι η περίπτωση του μεταφορικού ισοδύναμου που κι αυτό καταβάλλεται με πολύμηνη καθυστέρηση. Πρόκειται για μια σημαντική επιδότηση, αλλά η καθυστέρηση που παρουσιάζεται στην καταβολή του προκαλεί εύλογη δυσαρέσκεια στους δικαιούχους.