Την ανησυχία τους για τα ιχθυαποθέματα αλλά και τα εργαλεία βυθού ενόψει της έναρξης της αλιευτικής περιόδου εκφράζουν με επιστολή τους προς το υπουργείο Ναυτιλίας οι παράκτιοι αλιείς.
Η επιστολή
με αφορμή την έναρξη της νέας αλιευτικής περιόδου πρώτα για το
αλιευτικό εργαλείο ΓΡΙ ΓΡΙ ημέρας (1η Σεπτεμβρίου) και στην συνέχεια
για το αλιευτικό εργαλείο τράτα βυθού Μηχανότρατα (1ηΟκτωμβρίου) θα
θέλαμε να σας καταθέσουμε τις απόψεις μας σχετικά με την υποχρεωτική
εφαρμογή των ευρωπαικών και εκτελεστικών κανονισμών της ευρωπαικής
ένωσης σύμφωνα με τις οποίες οι υπηρεσίες του Υ.Ε.Ν. έχουν την ευθύνη
της εποπτείας και εφαρμογής τους.
Τα Α/Κ μέσης αλιείας είναι εφοδιασμένα με την δορυφορική συσκευή VMS
για τον εντοπισμό τους καθώς και για τον έλεγχο της Π.Λ.Α αλιείας.
Σύμφωνα με τον 404/2011 εκτελεστικό κανονισμό Ε.Ε. καταγράφεται το
στίγμα του Α/Κ με ΠΙΘΑΝΟΝ σφάλμα στίγματος μικρότερο των 500
μέτρων. Ειναι γνωστό ότι η σύγχρονη δορυφορική τεχνολογία δεν
επιδέχεται σφάλμα στίγματος πέραν των μερικών εκατοστών. Η
προσπάθεια κάποιων να χρησιμοποιούν σοφίσματα για να καλύπτουν
παραβατικές δραστηριότητες δημιουργεί επιπρόσθετα προβλήματα τα
οποία θα εκθέσουν την χώρα μας διεθνώς. Η αξιοπιστία της δορυφορικής
συσκευής είναι στο 99%. Σύμφωνα με την αξιοπιστία του συστήματος το
σφάλμα στίγματος δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 5 μέτρα και κατά συνέπεια
η εφαρμογή στο ΚΠΑ θα πρέπει να λαμβάνει υπ’ όψιν και να μην αγνοεί
τις ενδείξεις του συστήματος περι παραβατικών ενεργειών στα όρια των
απαγορευμένων περιοχών ειδικά στις περιοχές με ζώνες ποσειδωνίας.
Ταυτόχρονα θα πρέπει να ενημερώνει τα Α/Κ για την είσοδο τους σε
απαγορευμένη περιοχή.Στη συνέχεια οι παραβατικές ενέργειες, ακόμα και
οι πιθανές, πρέπει να καταγράφονται σύμφωνα με τον Ε.Κ 1005/2008.
Θα πρέπει στα κατά τόπους Λιμεναρχεία να γίνεται συναξιολόγηση των
δορυφορικών συστημάτων καταγραφής στίγματος και της αξιόπιστης
πλατφόρμας AIS και GMDSS της διεύθυνσης ασφάλειας ναυσιπλοίας
(ΔΑΝ) η οποία λειτουργεί στη βάση των προβλεπομένων της παγκόσμιας
συνθήκης ΣΟΛΑΣ και είναι αποδεκτή από όλα τα κράτη του πλανήτη.
Η συνεκτίμηση αυτή δεν έχει καθόλου κόστος αφ’ ενός και αφ΄ετέρου
έχει απόλυτη και αδιαμφισβήτητη προσέγγιση της ακριβίας της θέσης του
ελεγχόμενου σκάφους και δεν έρχεται σε αντίθεση με την εθνική και
κοινοτική νομοθεσία. Στη συνέχεια έχοντας τα στίγματα των δορυφορικών
συσκευών της διεύθυνσης ελέγχου αλιείας και τα στίγματα της
πλατφόρμας ΑΙΣ και GMDSS της διεύθυνσης ασφάλειας ναυσιπλοίας τα
κατά τόπους Λιμεναρχεία μπορούν να επιβεβαιώσουν απόλυτα
ταυτοποιώντας τα στοιχεία των δύο διαφορετικών συστημάτων την θέση
το βάθος (σύμφωνα και με τους χάρτες ισοβαθούς) καθώς επίσης και την
θέση ως προς τις απηγορευμένες περιοχές . Παράλληλα τα κατά τόπους
Λιμεναρχεία πρέπει να επιβεβαιώνουν αν ενημερώθηκαν από τα ΑΚ για
άδεια εισόδου σε απαγορευμένη περιοχή. Είναι αναγκαία η ενεργοποίηση
του συναγερμού παραβίασης απαγορευμένης ζώνης.
Σε καταγγελίες που έχουν γίνει κατά καιρούς από διάφορους παράκτιους
αλιευτικούς συλλόγους αλλά και από παράκτιους αλιείς για διενέργεια
Π.Λ.Α. από σκάφη της μέσης αλιείας προς το Κ.Π.Α η πραγματική θέση του
σκάφους δεν είναι ίδια με αυτήν που φαίνεται στην πλατφόρμα του Κ.Π.Α.
έχοντας αρκετά μίλια διαφορά. Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με την
συχνή απενεργοποίηση της συσκευής AIS ενισχύει τις υποψίες μας για την
παραβίαση της συσκευής VMS και της τοποθέτησης παράνομου λογισμικού
και συνιστά στοχευμένο και άμεσο έλεγχο από την υπηρεσία σας. Τα
δεδομένα των συστημάτων ελέγχου αλιείας και ασφάλειας ναυσιπλοίας
δεν πρέπει να αμφισβητούνται από τις υπηρεσίες ελέγχου της αλιείας
γιατί τίθεται το ερώτημα προς τί τότε η υπαρξή τους.
Θα σας προτείναμε επιπλέον τα αλιευτικά σκάφη κατά τον απόπλου να
ενημερώνουν την πλησιέστερη Λιμενική αρχή να επιβεβαιώνεται η
λειτουργία των δορυφορικών συσκευών και αν κατά τον πλού διαπιστωθεί
αδυναμία λειτουργίας έστω και μίας συσκευής να επιιστρέφει το Α/Κ στον
πλησιέστερο λιμένα για την αποκατάσταση της λειτουργίας της.
Κατά την διάρκεια απαγόρευσης αλιευτικού εργαλείου αν αυτό βρίσκεται
επί του σκάφους θα πρέπει να είναι στοιβαγμένο κατά τέτοιον τρόπο ώστε
να μην μπορεί να χρησιμοποιηθεί και σφραγισμένο ώστε να μην μπορεί να
παραβιαστεί και να χρησημοποιηθεί. Αν αυτό δεν είναι δυνατό πρέπει να
τεθεί εκτός σκάφους και να μην λαμβάνεται υπ’ όψιν την δικαιολογία ότι
δεν υπάρχει χώρος στο σκάφος να στοιβαχτεί σύμφωνα με τους Ε.Κ Ε.Ε.
404/2011 και 1224/2009.
Σε ότι αφορά τους έλεγχους του άλτους του αλιευτικού εργαλείου γρι γρι
ημέρας είναι σχεδόν ανύπαρκτοι και σύμφωνα με τις επίσημες δικές σας
στατιστικές για την συχνότητα των εξόδων των πλωτών της υπηρεσίας
σας. Πέρα όμως από την δυνατότητα του κράτους μέλους σχετικά με την
εφαρμογή της κοινοτικής νομοθεσίας και ανεξάρτητα των δυσκολιών είναι
υποχρεωμένο να εφαρμόζει στο ακέραιο την ευρωπαική νομοθεσία διότι
αυτή δεσμεύει το κράτος μέλος μέσα από την συνθήκη ίδρυσης και κάθε
καταστρατήγηση θεωρείται ως υπονόμευση της κοινής αλιευτικής
πολιτικής πράγμα που έχει σοβαρούς κινδύνους για την χώρα.
Σε ότι αφορά το αλιευτικό εργαλείο τράτα βυθού (μηχανότρατα)
επιβάλεται ό έλεγχος του αλιευτικού εργαλείου πριν την έναρξη της
αλιευτικής περιόδου ώστε να ελεγχτούν τα τεχνικά χαρακτηριστικά των
διχτυών της τράτας ώστε να είναι σύμφωνα με την ευρωπαική νομοθεσία
ΕΚ 1967/2006 (ΤΥΠΟΣ ΜΑΤΙΩΝ ΣΑΚΟΥ, ΕΞΑΡΤΗΣΗ ΔΙΧΤΥΟΥ ΤΡΑΤΑΣ
ΚΤΛ). Δυστυχώς όμως, σύμφωνα με τις πληροφορίες μας, σε καμία
περιοχή της χώρας δεν γίνονται έλεγχοι ως πρός αυτή την κατεύθυνση με
αποτέλεσμα να έχουμε τεράστιες εκφορτώσεις υπομεγεθών αλιευμάτων
στις ιχθυόσκαλες και καθημερινές παραβατικές ενέργειες όσον αφορά τις
αποστάσεις, τα βάθη και την είσοδο σε απαγορευμένες περιοχές με ότι
αυτό συνεπάγεται για την ποσειδωνία, την βιοποικλότητα και τα
ιχθυοαποθέματα.
Κύριε Διευθυντά,
εξακολουθούμε να θεωρούμε άστοχη και καταστροφική ενέργεια την
απομάκρυνση ή έλλειψη πλωτών σκαφών τύπου σφήνα από Λιμεναρχεία
που αντιμετωπίζουν φαινόμενα Π.Λ.Α. αλιείας (διαμαρτυρηθήκαμε
εγγράφως για αυτό). Από εκείνη την στιγμή και μετά η κατάσταση είναι
εκτός ελέγχου όπως στην Αίγινα, στην Πάτρα, και πρόσφατα στην
περιοχή Ωρωπού. Επίσης σύλλογοι και απλοί αλιείς έχουν ζητήσει έλεγχο
στιγμάτων για σκάφη μέσης αλιείας σε απαγορευμένες περιοχές αλλά
μέχρι στιγμής δεν έχουν πάρει καμία απάντηση . Πάντως σε όποιες
περιοχές έγινε έλεγχος στιγμάτων βεβαιώθηκαν αρκετές παραβάσεις. Σε
αυτό το σημείο σας υπενθυμίζουμε πως τα αλιεύματα που προέρχονται
από την Π.Λ.Α. είναι επικίνδυνα αλιεύματα για την δημόσια υγεία. Είναι
αλιεύματα των οποίων απαγορεύεται η διακίνηση και η εμπορία στη βάση
των προβλεπόμενων από τον αλιευτικό κώδικα 420/1970.
Κύριε Διευθυντά,
αν πραγματικά συμφωνείτε πως κοινός μας στόχος είναι η καταπολέμηση
της Π.Λ.Α. αλιείας, όπως έχετε επανειλημμένως διακηρύξει, με κύριο
στόχο την προστασία των ιχθυαποθεμάτων, την επιβίωση των παράκτιων
αλιέων, την προστασία του καταναλωτικού κοινού, αν αποτελεί και στόχο
των εμπλεκόμενων υπηρεσιών του Υ.Ε.Ν. και το πάγιο αίτημα μας για την
εφαρμογή των Ε.ΚΑΝ. δεν είναι παράλογο τότε έμπρακτα και στοχευμένα
και με την δίψα που έχουν τα στελέχη των κατά τόπους Λιμεναρχείων να
εφαρμόσουν την νομοθεσία και τους ευρωπαικούς κανονισμούς έχετε
υποχρέωση να προβείτε σε ολες τις απαραίτητες ενέργειες σχετικά με την
εφαρμογή της κείμενης εθνικής και κοινοτικής νομοθεσίας που αφορά την
μέση αλιεία. Σε διαφορετική περίπτωση, θα θεωρήσουμε οτι μεροληπτείτε
υπέρ της καταστρατηγώντας τους ευρωπαικούς κανονισμούς,
ακυρώνετετην κοινή αλιευτική πολιτική δημιουργώντας εχθρικό κλίμα
μεταξύ των αλιέων και των δομών του Λιμενικού και θα αναγκαστούμε να
προβούμε σε σχετική ενημέρωση των ευρωπαικών δομών.
Παρακαλούμε για τις ενέργειές σας και την ενημέρωσή μας σχετικά.