ΙΝΚΑ : Ο κορωνοϊός δεν μεταδίδεται μέσω των τροφίμων

Ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός για την Ασφάλεια των Τροφίμων (European Food Safety Authority,EFSA) ανακοίνωσε ότι επιστημονικά δεδομένα που αφορούν τις προηγούμενες εστίες λοιμώξεων από παρόμοιους κορωνοϊούς όπως ο SARS-CoV και ο MERS- CoV δείχνουν ότι δεν σημειώθηκε μετάδοση του κορωνοϊού μέσω της κατανάλωσης τροφίμων είτε τα παραγόμενα στην χώρα,είτε τα εισαγόμενα από τα εξωτερικό . Μέχρι σήμερα δεν υπάρχουν δεδομένα που να δείχνουν ότι ο νέος κορωνοϊός είναι διαφορετικός από τους δύο προηγούμενους, όσον αφορά τον τρόπο μετάδοσης του.

Το Ευρωπαϊκό Κέντρο Πρόληψης και Ελέγχου Νοσημάτων (European Center of Disease Control) δηλώνει ότι ο κορωνοϊός μεταδίδεται μέσω της αναπνευστικής οδού με σταγονίδια από μολυσμένα άτομα που βήχουν ή φταρνίζονται ή καθοϊονδήποτε τρόπο ελευθερώνουν σταγονίδια. Ο κορωνοϊός εγκαθίσταται στους βρόγχους και τους πνεύμονες και εκεί πολλαπλασιάζεται δημιουργώντας τα γνωστά συμπτώματα,βήχα, πυρετό,κλπ.

Παγκόσμια επιστημονικά δεδομένα τεκμηριώνουν ότι ο κορωνοϊός δεν μεταδίδεται μέσω των τροφίμων.

Ο κορωνοϊός δεν μεταδίδεται μέσω του πεπτικού συστήματος,ωστόσο εάν μολυσμένο από τον κορωνοϊό άτομο μολύνει το τρόφιμο μέσω βήχα,φταρνίσματος κλπ. με μεταφορά σταγονιδίων στο τρόφιμο,τότε είναι δυνατόν να μεταδοθεί η μόλυνση και εφόσον ο κορωνοϊός περάσει στην αναπνευστική οδό.

Επίσης από τα χέρια μολυσμένου υπαλλήλου μπορεί να μεταφερθεί ο κορωνοϊός στην συσκευασία του τροφίμου ή την πλαστική σακούλα,γιαυτό καλό είναι να χρησιμοποιούμαι τα τρόφιμα για μαγείρεμα ή ψυγείο τουλάχιστον τριάντα λεπτά αφότου τα αγοράσαμε και ακόμα πιο σίγουροι είμαστε εάν ο υπάλληλος φορούσε γάντια και ήξερε να τα χρησιμοποιεί, για το τελευταίο δεν μπορούμε να είμαστε τόσο σίγουροι.

Ο κορωνοϊός δεν επιβιώνει σε θερμοκρασίες πάνω από 63 βαθμούς Κελσίου για τέσσερα λεπτά και συνεπώς κατά το μαγείρεμα ο κορωνοϊός θανατώνεται. Εάν βέβαια η προετοιμασία ή το σερβίρισμα γίνει από μολυσμένο άτομο τότε η μόλυνση είναι πιθανή.
Επειδή πολλά «εάν» και πολλές΄΄ συμβουλές ‘’έχουμε ακούσει το έχουμε ακούσει το τελευταίο διάστημα μία συμβουλή χωρίς ,εάν κλπ, είναι: ενισχύστε το ανοσοποιητικό σας.

-Φρούτα, λαχανικά και όσπρια με διάφορα χρώματα, καθημερινά, πηγή Βιταμίνης C και προβιταμίνης Α.
-Ελαιόλαδο,πηγή Βιταμίνης Ε και αντιοξειδωτικών, πολυφαινόλες κλπ.
-Θαλασσινά,πηγή Ψευδαργύρου ,Σεληνίου και υγιεινών πρωτεϊνών.
-Γιαούρτη,τα προβιοτικά που περιέχονται στο γιαούρτι όχι μόνο προάγουν την καλή λειτουργία του εντέρου, αλλά επιπλέον ενδέχεται να βελτιστοποιούν την άμυνα την οργανισμού, ιδιαίτερα στους ηλικιωμένους.
-Μέλι αντί για ζάχαρι, το μέλι πέραν του ότι παρουσιάζει αντιμικροβιακές και αντιικές ιδιότητες, έχει βρεθεί ότι βοηθάει στη θεραπεία του βήχα σε παιδιά ενώ παράλληλα η καθημερινή του κατανάλωση εξασφαλίζει υψηλά επίπεδα αντιοξειδωτικών ουσιών στο αίμα.
-Κατανάλωση υγιεινών πρωτεϊνών μέχρι δύο φορές την εβδομάδα,π.χ.φρέσκο κοτόπουλο,κόκκινο κρέας κλπ.
-Ελέγχουμε το άγχος μας, τόσο το χρόνιο άγχος όσο και οι παροδικές στρεσογόνες καταστάσεις συνδέονται με μειωμένη άμυνα του οργανισμού, μέσω διαφόρων μηχανισμών.
-Παίρνουμε συμπληρώματα διατροφής που περιέχουν βιταμίνες C,D.Ε και αντιοξειδωτικά ω-3 για τους επόμενους τρείς μήνες.
Ακολουθούμε την Μεσογειακή Διατροφή και “Προσέχουμε για να Έχουμε την Υγεία μας”

Νίκος Κατσαρός
Διευθυντής Τμήματος Διατροφολογίας New York College
Επίτιμο Μέλος και Σύμβουλος Ελέγχου Τροφίμων ΙΝΚΑ Δωδεκανήσου και Γενικής Ομοσπονδίας Καταναλωτών Ελλάδος

Αφήστε μια απάντηση

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί.