Ψηφίζεται σήμερα από τη Βουλή ο νέος ΚΟΚ – Όλα όσα αλλάζουν, αυστηρές ποινές
Ένα αυστηρότερο νομικό πλαίσιο για την οδική κυκλοφορία καθιερώνεται με τον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), ο οποίος ψηφίζεται σήμερα στη Βουλή.
Μεταξύ των σημαντικών καινοτομιών συγκαταλέγεται η εισαγωγή κλιμακωτών ποινών για παραβάτες που υποτροπιάζουν. Επιπλέον, με βάση το άρθρο 290Α του Ποινικού Κώδικα, οι κυρώσεις για ιδιαίτερα σοβαρά τροχαία ατυχήματα μπορούν πλέον να φτάσουν έως και την ποινή των ισοβίων.
Ο νέος ΚΟΚ έχει σχεδιαστεί με στόχο την ενίσχυση της αποτροπής και την καλλιέργεια υπεύθυνης οδηγικής συμπεριφοράς. Δίνοντας έμφαση στην αυστηροποίηση των συνεπειών για επικίνδυνες ενέργειες στο δρόμο, επιδιώκει να περιορίσει δραστικά τα τροχαία δυστυχήματα και να ενισχύσει την ασφάλεια για όλους τους χρήστες του οδικού δικτύου.
Αναλυτικά οι βασικές ρυθμίσεις:
-
Αυστηρότερες κυρώσεις για επικίνδυνες παραβάσεις:
Θεσπίζεται διοικητικό πρόστιμο 700 ευρώ και αφαίρεση της άδειας οδήγησης για 60 ημέρες σε περίπτωση αναστροφής που προκαλεί τροχαίο ατύχημα. Αν το όχημα είναι μισθωμένο, οι ποινές επιβάλλονται στον οδηγό-μισθωτή. -
Τροποποιήσεις για τα αυτοκινούμενα τροχόσπιτα:
Αναθεωρούνται οι περιορισμοί στάθμευσης, οι οποίοι πλέον αφορούν τροχόσπιτα μήκους άνω των 7,5 μέτρων – αντί 6 μέτρων όπως ίσχυε. Η αλλαγή βασίζεται σε τεκμηρίωση που προσκόμισε ο αρμόδιος επαγγελματικός σύλλογος. -
Διευκρινίσεις για τη στάση των ταξί σε λεωφορειολωρίδες:
Καταργείται το χρονικό όριο των 30 δευτερολέπτων για επιβίβαση/αποβίβαση, όταν η στάση γίνεται σε υπάρχουσα εσοχή ή αφορά άτομα με κινητικές δυσκολίες. Παράλληλα, προβλέπεται δυνατότητα υπουργικής απόφασης για τη χρήση λεωφορειολωρίδων από ταξί που μεταφέρουν επιβάτες για λόγους υγείας, όπως αιμοκαθαιρόμενους ασθενείς. -
Περιορισμοί στη χρήση ηλεκτρονικών συσκευών κατά την οδήγηση:
Με βελτίωση στο άρθρο 17, διευρύνεται η απαγόρευση της χρήσης κινητού και σε άλλες συσκευές τηλεπικοινωνίας – όπως «έξυπνα» ρολόγια και τάμπλετ – αναγνωρίζοντας τις εξελίξεις στην τεχνολογία.
«Προτεραιότητα η προστασία της ζωής»
Σε ανάρτησή του, ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης επεσήμανε ότι βασικός στόχος του νέου και αυστηρότερου ΚΟΚ είναι η προστασία της ανθρώπινης ζωής από επικίνδυνες και ανεύθυνες οδηγικές συμπεριφορές. «Ένας αυστηρός ΚΟΚ δεν είναι από μόνος του αρκετός – όμως όταν εφαρμόζεται, μπορεί πραγματικά να φέρει αποτελέσματα», τόνισε.
Ψηφιακή πληροφόρηση για τους πολίτες
Οι πολίτες έχουν πλέον τη δυνατότητα να απευθύνουν ερωτήσεις στον Ψηφιακό Βοηθό του gov.gr, ώστε να ενημερώνονται αναλυτικά για το τι ισχύει ανά περίπτωση παράβασης.
O Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρίστος Δήμας ανέφερε ότι ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας θέτει τη διαφύλαξη της ανθρώπινης ζωής ως ύψιστη προτεραιότητα και παρουσίασε τις βασικές ρυθμίσεις που θεσμοθετούνται.
Σχετικά, ανέφερε, μεταξύ άλλων:
Για πρώτη φορά εισάγεται η έννοια της υποτροπής. Πρόκειται για μία ουσιαστική και καινοτόμο θεσμική τομή, που αποσκοπεί στην ενίσχυση της συμμόρφωσης και στην αποτροπή της επαναλαμβανόμενης παραβατικής οδικής συμπεριφοράς.
Η έννοια της υποτροπής αντιμετωπίζει πλέον πιο αυστηρά την επανάληψη παραβάσεων, θεσπίζοντας αναλογικές και κλιμακωτές κυρώσεις για τους οδηγούς που επιδεικνύουν σταθερή παραβατική στάση, ενώ η άδεια οδήγησης αφαιρείται με τη συμπλήρωση 25 βαθμών ποινής.
Σε αυτό το πλαίσιο προβλέπει αυστηρές κυρώσεις και για την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, τόσο για τη μέτρια όσο και για την υψηλή υπέρβαση του ορίου, ενώ παράλληλα καθιερώνονται σύγχρονοι τρόποι ανίχνευσης που καλύπτουν και τρόπους ανίχνευσης ουσιών.
Επίσης, το παρόν νομοθέτημα προβλέπει αυστηροποίηση των ποινών σε πολλαπλά επίπεδα: από την επιβολή ανώτατου ορίου ταχύτητας 30 χλμ./ώρα στα αστικά κέντρα, έως και τη στέρηση διπλώματος για περιπτώσεις υποτροπής ή «κόντρας».
Εδώ, επί της ουσίας έχουμε μία σημαντική αλλαγή του προστίμου που αφορά σε κόντρες ταχύτητας. Συγκεκριμένα, το πρόστιμο αυξάνεται από 100 ευρώ σε 2.000 ευρώ, ενώ αφαιρείται επιτόπου και η άδεια οδήγησης για ένα έτος.
Για οδήγηση με ταχύτητα που υπερβαίνει τα 200 χιλιόμετρα την ώρα επιβάλλονται διοικητικό πρόστιμο 2.000 ευρώ και επιτόπου αφαίρεση της άδειας οδήγησης για ένα έτος.
Ως προς την παραβίαση σηματοδότη τώρα, αξίζει να επισημανθεί ότι για το 2024 βεβαιώθηκαν από την ΕΛΑΣ 18.612 παραβάσεις.
Στον νέο ΚΟΚ το πρόστιμο για παραβίαση ερυθρού σηματοδότη ξεκινά από 700 ευρώ και αφαιρείται επιτόπου η άδεια οδήγησης για 60 ημέρες και φτάνει τις 2.000 ευρώ, με αφαίρεση άδειας για ένα έτος στη 2η υποτροπή. Εάν ο οδηγός προκαλέσει θανατηφόρο δυστύχημα, επιβάλλονται οι ποινές του Ποινικού Κώδικα.
Αναφορικά τώρα με την παραβίαση STOP, ο νέος ΚΟΚ προβλέπει πρόστιμο 350 ευρώ και αφαίρεση του διπλώματος για έναν μήνα, με κλιμάκωση των προστίμων στις περιπτώσεις υποτροπής.
Αυστηρά θα είναι επιπλέον, και τα πρόστιμα για όσους παρακωλύουν την κίνηση των σιδηροδρόμων, καθώς και τη δημόσια συγκοινωνία, αλλά και την παράνομη στάθμευση σε ράμπα ΑμεΑ.
Τέλος, παρέχεται μια ορθή λύση και στο ζήτημα των λεωφορειολωρίδων, χρήση της οποίας μπορούν να κάνουν υπό προϋποθέσεις και τα ταξί.
Προχωράμε επίσης στην ανάπτυξη ενός Δικτύου Καμερών Καταγραφής Τροχαίων Παραβάσεων, μέσα από διαγωνισμό παραχώρησης και στη δημιουργία ενός Ενιαίου Πληροφοριακού Συστήματος Παραβάσεων, τη διαχείριση του οποίου θα αναλάβει ένας υφιστάμενος φορέας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, η Υπηρεσία Οδικών Τελών – Ηλεκτρονικής Διαχείρισης Οδικών Υποδομών.
Σημειώνεται δε ότι για το Σύστημα Καμερών Καταγραφής Παραβάσεων προβλέπεται εγκατάσταση 2.000 καμερών σε αστικά δίκτυα, και 500 καμερών εντός λεωφορείων Ο.ΣΥ. για τις λεωφορειολωρίδες.