Μ. Βάβουλας για το στεγαστικό πρόβλημα στη Νάξο : Τα κεντρικά ορεινά χωριά μπορούν να προσφέρουν κατοικίες
Το στεγαστικό ζήτημα στη Νάξο λαμβάνει ανησυχητικές διαστάσεις, επηρεάζοντας μόνιμους κατοίκους, νέους δημόσιους υπαλλήλους, αναπληρωτές εκπαιδευτικούς αλλά και εποχικούς εργαζόμενους. Ο δημοτικός σύμβουλος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων Μανώλης Βάβουλας, μιλά στην εφημερίδα «Κυκλαδική» για τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η τοπική κοινωνία, καταθέτει στοιχεία για το κόστος στέγασης και μετακίνησης και προτείνει λύσεις, με αιχμή τη δημιουργία δωρεάν δημοτικής συγκοινωνίας, προς και από τα ορεινά χωριά, που θα στηρίξει την κατοίκηση στα χωριά και θα αναζωογονήσει τις κοινότητες.
Συνέντευξη στον Λάμπρο Δεμερτζή
Αυξημένη ανάγκη για στέγη αντιμετωπίζουν πολλά νησιά των Κυκλάδων, ανάμεσά τους και η Νάξος. «Οι εκπαιδευτικοί, οι γιατροί, οι αστυνομικοί και άλλοι δημόσιοι υπάλληλοι βρίσκονται αντιμέτωποι με σοβαρό πρόβλημα, καθώς δεν υπάρχουν διαθέσιμες κατοικίες προς ενοικίαση», τονίζει ο κ. Μανώλης Βάβουλας, δημοτικός σύμβουλος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων.
Πολλοί εκπαιδευτικοί και εργαζόμενοι που έχουν έρθει για σεζόν ή έχουν διοριστεί στη Νάξο δεν διαθέτουν μόνιμη κατοικία, με αποτέλεσμα να αναζητούν στέγη κάθε ένα ή δύο χρόνια, υπογραμμίζει ο κ. Βάβουλας και προσθέτει πως η αύξηση των ενοικίων και η εσωτερική μετακίνηση από τα χωριά προς τη Χώρα οξύνουν το πρόβλημα, ιδίως τους θερινούς μήνες, όταν το κόστος διαβίωσης και οι δυσκολίες μετακίνησης αυξάνονται.
«Υπάρχει πλέον ένα είδος εσωτερικής μετανάστευσης στο νησί. Ακόμη και κάτοικοι που εργάζονται στη Χώρα, αλλά προέρχονται από τα χωριά, δυσκολεύονται να μετακινηθούν λόγω απόστασης και κόστους. Συχνά προτιμούν να νοικιάσουν μια γκαρσονιέρα κοντά στην εργασία τους, παρά να είμαι σε διαρκή μετακίνηση με το αυτοκίνητο, ιδιαίτερα το καλοκαίρι», αναφέρει ο κ. Βάβουλας.
Αναφερόμενος στο κόστος μετακίνησης, ο κ. Βάβουλας εξηγεί ότι από χωριά όπως το Φιλώτι προς τη Χώρα με επιστροφή η δαπάνη με αυτοκίνητο αλλά και με το λεωφορείο είναι μεγάλη, γεγονός που αναγκάζει πολλούς να νοικιάσουν προσωρινά κατοικίες στην πόλη .
Η κατάσταση πλήττει και πολλούς Ναξιώτες που κατάγονται από χωριά, βρίσκουν δουλειά στη Χώρα και επιλέγουν να μείνουν εκεί , λόγω του υψηλού κόστους μεταφοράς. «Οι γονείς παραμένουν στο χωριό, αλλά οι νεότεροι φεύγουν, με αποτέλεσμα τα χωριά να ερημώνουν. Για παράδειγμα, από το Φιλώτι, ένα αυτοκίνητο 1.400 κυβικών χρειάζεται περίπου 250-300 ευρώ τον μήνα μόνο για καύσιμα για μετακίνηση προς και από τη Χώρα. Έτσι, αρκετοί προτιμούν να νοικιάσουν σπίτι κοντά στην εργασία τους, ώστε να γλιτώσουν και το κόστος και τον χρόνο μετακίνησης – που μπορεί να φτάσει 1 ώρα το πήγαινε και 1 ώρα η επιστροφή, ιδιαίτερα τους θερινούς μήνες».
«Δεν πρόκειται μόνο για οικονομικό ζήτημα αλλά και για κοινωνικό, καθώς επηρεάζει τη διατήρηση του πληθυσμού στα χωριά και την επιβίωση των τοπικών κοινοτήτων», τονίζει.
Το φαινόμενο αυτό επηρεάζει ιδιαίτερα και επαγγελματικές κατηγορίες όπως οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί. «Είναι δύσκολο για έναν αναπληρωτή να μένει στα κεντρικά βόρεια χωριά, που είναι και πολύ μεγαλύτερες οι αποστάσεις, αλλά και το κόστος μετακίνησης, ακόμη και με λεωφορείο, είναι μεγάλο, καθώς το ημερήσιο εισιτήριο φτάνει τα 10 με 12 ευρώ, δηλαδή περίπου 200 ευρώ τον μήνα».
Ως λύση προτείνει τη δημιουργία δημοτικής συγκοινωνίας με δωρεάν μετακίνηση προς τα ορεινά χωριά, ώστε να διευκολυνθεί η ενοικίαση κατοικιών και να αναζωογονηθούν οι κοινότητες. «Μια τέτοια γραμμή έχει σταθερό κόστος, είτε μεταφέρει έναν είτε τριάντα επιβάτες. Ένας ιδιώτης, αντίθετα, πρέπει να βγάλει κέρδος, με αποτέλεσμα τον χειμώνα να μειώνονται τα δρομολόγια. Όμως οι ανάγκες των πολιτών είναι καθημερινές, όλο τον χρόνο».
Όπως επισημαίνει, μια τέτοια πρωτοβουλία θα μπορούσε να ενταχθεί στον προϋπολογισμό του Δήμου από φέτος, «με σκοπό την προτροπή κατοίκων να μετακομίσουν στα κεντρικά ορεινά χωριά και να μειώσει τα έξοδα όσων ήδη ζουν εκεί.
«Θα μπορούσε να εφαρμοστεί πιλοτικά, αξιοποιώντας χρηματοδότηση από προγράμματα όπως το «Αντώνης Τρίτσης» και να προσαρμοστεί στις ανάγκες κάθε κοινότητας ». Ο κ. Βάβουλας υπογράμμισε ότι η δημοτική συγκοινωνία θα πρέπει να περιλαμβάνει συχνά δρομολόγια καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας, ανάλογα με τις ανάγκες κάθε χωριού. «Για παράδειγμα στο Φιλώτι ζουν γύρω στους 1.300 με 1400 κατοίκους, στην Απείρανθο γύρω στους 600 στην Κόρωνο περίπου 250. Δεν έχουν τις ίδιες ανάγκες όλα τα χωριά, αλλά το δρομολόγιο πρέπει να υπάρχει».
Ο κ. Βάβουλας επισημαίνει επίσης ότι υπάρχουν περιοχές της Νάξου και ιδιαίτερα τουριστικές περιοχές, όπως η Μικρή Βίγλα, το Καστράκι και το Αλυκό, που «τα δρομολόγια αλλάζουν κάθε τρεις μέρες, χωρίς σταθερότητα. Χρειάζεται μια άλλη πολιτική, που θα εξασφαλίζει σταθερές συγκοινωνίες».
Ο μόνιμος πληθυσμός στις παραπάνω περιοχές, αναφέρει ο κ. Βάβουλας, έχει ήδη αυξηθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια. «Μόνο σε αυτή τη ζώνη, από 150 κατοίκους φτάσαμε στους 500 την τελευταία 15ετία. Έρχεται κόσμος ακόμη και από την Αθήνα για να εγκατασταθεί στη Νάξο. Γι’ αυτό πρέπει να στηριχθούν οι υποδομές και να υπάρξουν λύσεις».







