22.2 C
Naxos
Δευτέρα, 10 Νοεμβρίου, 2025

Η Επιτροπή Ανταγωνισμού βάζει στο μικροσκόπιο την ακτοπλοΐα – Ακριβότερα εισιτήρια και ασθενείς συνδέσεις στις Κυκλάδες

spot_img
spot_img
spot_img
spot_img

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

Η Επιτροπή Ανταγωνισμού βάζει στο μικροσκόπιο την ακτοπλοΐα – Ακριβότερα εισιτήρια και ασθενείς συνδέσεις στις Κυκλάδες

Η Επιτροπή Ανταγωνισμού έδωσε στη δημοσιότητα την ενδιάμεση έκθεσή της για την ακτοπλοΐα, φωτίζοντας τις αδυναμίες ενός τομέα που αποτελεί ζωτικής σημασίας αρτηρία για τα νησιά. Η έρευνα, που ξεκίνησε τον Απρίλιο του 2025, εξετάζει τη λειτουργία της αγοράς, τη διαμόρφωση των ναύλων, τη συχνότητα των δρομολογίων και την ποιότητα των υπηρεσιών, καταγράφοντας προβλήματα που αγγίζουν άμεσα και τις Κυκλάδες.

Ακτοπλοΐα: βασικός πυλώνας της ελληνικής οικονομίας

Σύμφωνα με την έκθεση, η ακτοπλοΐα συνεισφέρει 5,5% στο ΑΕΠ της χώρας – περίπου 11,8 δισ. ευρώ – και στηρίζει 320.000 θέσεις εργασίας, δηλαδή σχεδόν το 7% της συνολικής απασχόλησης στην Ελλάδα. Πέρα από την οικονομική της διάσταση, όμως, ο ρόλος της είναι καθοριστικός για τη νησιωτική συνοχή, εξασφαλίζοντας τη μετακίνηση ανθρώπων, αγαθών και τουριστών.

Οι Κυκλάδες στην κορυφή των ακριβών γραμμών

Ένα από τα πιο ανησυχητικά ευρήματα αφορά το κόστος των εισιτηρίων, με την Επιτροπή να επισημαίνει ότι οι γραμμές των Κυκλάδων είναι από τις ακριβότερες στη χώρα. Οι τιμές θεωρούνται δυσανάλογα υψηλές σε σχέση με δρομολόγια μεγαλύτερης διάρκειας, όπως αυτά της Κρήτης, ενώ τα διανησιωτικά εισιτήρια (π.χ. Νάξος–Πάρος ή Σύρος–Μύκονος) κοστίζουν συχνά περισσότερο από τις γραμμές που συνδέουν τα νησιά με τον Πειραιά.

Οι ακτοπλοϊκές εταιρείες αποδίδουν το αυξημένο κόστος στα καύσιμα και στις νέες περιβαλλοντικές υποχρεώσεις της Ε.Ε., ωστόσο η Επιτροπή σημειώνει ότι χρειάζεται διαφάνεια στον καθορισμό των ναύλων και ενίσχυση του ανταγωνισμού, ειδικά στις δημοφιλείς νησιωτικές γραμμές.

Αραιά δρομολόγια τον χειμώνα – “απομόνωση” για πολλά νησιά

Το δεύτερο κρίσιμο θέμα αφορά τη συχνότητα και αξιοπιστία των δρομολογίων, ιδιαίτερα κατά τους χειμερινούς μήνες. Στις Κυκλάδες, τα περισσότερα νησιά εξυπηρετούνται με περιορισμένα δρομολόγια, ενώ ορισμένα –όπως η Σχοινούσα, η Ηρακλειά ή η Κίμωλος– μένουν για μέρες χωρίς πλοίο, ειδικά όταν ο καιρός δεν επιτρέπει προσεγγίσεις.

Η έκθεση υπογραμμίζει την απουσία σταθερού διανησιωτικού δικτύου, που θα επέτρεπε στους κατοίκους να μετακινούνται απευθείας μεταξύ νησιών χωρίς να χρειάζεται να περάσουν από τον Πειραιά, κάτι που επιβαρύνει οικονομικά και χρονικά τους νησιώτες.

Παλαιός στόλος και υποδομές που δεν συμβαδίζουν με τις ανάγκες

Η Επιτροπή καταγράφει ότι σημαντικό μέρος του στόλου είναι γηρασμένο, ενώ πολλές λιμενικές υποδομές των Κυκλάδων παραμένουν ανεπαρκείς ή ακατάλληλες για τα σύγχρονα πλοία. Το αποτέλεσμα είναι καθυστερήσεις, περιορισμοί στη δρομολόγηση και αυξημένα κόστη για τις εταιρείες και το κοινό.

Στόχος η βιώσιμη και προσιτή σύνδεση των νησιών

Η έκθεση τονίζει την ανάγκη για εθνική στρατηγική ακτοπλοϊκών συνδέσεων, με έμφαση στη σταθερότητα, την προσιτή τιμολόγηση και την πράσινη μετάβαση. Όπως σημειώνεται, η ακτοπλοΐα δεν είναι απλώς επιχειρηματική δραστηριότητα, αλλά υπηρεσία δημοσίου συμφέροντος, που οφείλει να διασφαλίζει την ισότιμη πρόσβαση των νησιωτών σε μετακινήσεις, υγεία, εκπαίδευση και εμπόριο.

Η δημόσια διαβούλευση για την ενδιάμεση έκθεση θα ξεκινήσει το επόμενο διάστημα, δίνοντας τη δυνατότητα σε φορείς, νησιωτικές περιφέρειες και πολίτες να καταθέσουν προτάσεις, οι οποίες θα ληφθούν υπόψη για τη σύνταξη της τελικής έκθεσης μέσα στο 2026.

EPANT-endiamesi-aktoploia

spot_img
  • Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του kykladiki.gr στο Google News

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ