Δημήτρης Τούλης : 40% οι ελλείψεις σε εκπαιδευτικούς στα Σαντορίνη – Τα σχολεία υπολειτουργούν
Πρωτοφανής η κρίση στην εκπαίδευση του νησιού
Η Σαντορίνη ξεκινά τη νέα σχολική χρονιά με ελλείψεις που αγγίζουν το 40% σε εκπαιδευτικούς, με αποτέλεσμα σχολεία να υπολειτουργούν και μαθητές να χάνουν ώρες διδασκαλίας. Ο Πρόεδρος της Ένωσης Γονέων, Δημήτρης Τούλης, τονίζει μιλώντας στην «Κυκλαδική» ότι η κατάσταση έχει λάβει πρωτοφανείς διαστάσεις και ζητά άμεση ενίσχυση της δημόσιας εκπαίδευσης, καθώς η έλλειψη μόνιμων διορισμών και ο καθυστερημένος προγραμματισμός του Υπουργείου οδηγούν σε σωρευτικά κενά και εκπαιδευτική ανισότητα.
Συνέντευξη στον Λάμπρο Δεμερτζή
40% οι ελλείψεις εκπαιδευτικών στο νησί- Μαθήματα και ολοήμερα κενά, με μαθητές να σχολάνε ακόμα και 10:00 το πρωί.
«Φέτος στη Σαντορίνη μιλάμε για ελλείψεις που φτάνουν στο 40%. Υπάρχει τεράστιο πρόβλημα τόσο στην πρωτοβάθμια όσο και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Στη δευτεροβάθμια, σχολεία όπως το Γυμνάσιο Θηρών λειτουργούν με ωράρια όπου τα παιδιά σχολούν στις 10:00 ή 11:00 το πρωί, ενώ στην πρωτοβάθμια δεν συμπληρώνεται καν το κανονικό ωράριο, μέχρι 1.00 το μεσημέρι· τα παιδιά σχολάνε στις 11:30, 12:30 αναλόγως το σχολείο. Δεν υπάρχουν δάσκαλοι για όλα τα αθλήματα, τμήματα με παράλληλη στήριξη μένουν χωρίς καθηγητή, ενώ τα ολοήμερα σχολεία πρακτικά δεν λειτουργούν».
Γονείς: Εργασία ή φροντίδα των παιδιών που σχολάνε νωρίς;
Ο κ. Τούλης τόνισε τις κοινωνικές συνέπειες αυτής της κατάστασης: «Όταν ένα παιδί σχολάει στις 12:30 ενώ ο γονιός θα ήθελε να είναι στο ολοήμερο λόγω της εργασίας του, τίθεται ένα « δίλημμα»: θα πρέπει να προστατεύσω το παιδί μου και να είμαι σπίτι ή θα πρέπει να του προσφέρω τα απαραίτητα για να ζήσει;».
Εκπαιδευτική ανισότητα
Η εκπαιδευτική ανισότητα που δημιουργείται από τις χαμένες ώρες είναι, σύμφωνα με τον ίδιο, εξίσου σοβαρό πρόβλημα. «Για ποια ισότητα στην εκπαίδευση και για ποια πρόσβαση μιλάμε όταν δεν μπορούμε να την εξασφαλίσουμε; Και δεν είναι η πρώτη χρονιά· αντί να καλυτερεύει, κάθε χρόνο γίνεται χειρότερο. Μια τέτοια κατάσταση δεν την έχουμε ξαναζήσει ποτέ στη Σαντορίνη σε τόσο μεγάλο βαθμό».
Καθυστερημένοι μόνιμοι διορισμοί
Ο κ. Τούλης στάθηκε στην αδυναμία του συστήματος να καλύψει τις πραγματικές ανάγκες. Πρόσθεσε ότι το πρόβλημα δεν οφείλεται σε απροθυμία των εκπαιδευτικών να έρθουν στο νησί, αλλά στην έλλειψη μόνιμων διορισμών και στον κατακερματισμένο προγραμματισμό του Υπουργείου.
«Μπορεί να εξασφαλίζεται η στέγη φέτος, αλλά το πρόβλημα είναι ότι δεν έρχονται όλοι οι εκπαιδευτικοί από την αρχή, οδηγώντας σε πάρα πολλά κενά στην ύλη. Η περσινή χρονιά έκλεισε με κενά ακόμα και σε κρίσιμες τάξεις, όπως η Γ΄ και η Β΄ Λυκείου, όπου τα παιδιά προετοιμάζονται για πανελλήνιες. Υπήρχαν προβλήματα και σε δημοτικά και σε γυμνάσια. Η υποστελέχωση είναι πανελλαδικό φαινόμενο.
Αν χρειαζόμαστε για παράδειγμα 30.000 εκπαιδευτικούς στη χώρα, ξεκινάμε με 10.000 και περιμένουμε να βρούμε άλλους 20.000 αναπληρωτές στη διάρκεια της χρονιάς. Οι προκηρύξεις βγαίνουν σταδιακά και με το σταγονόμετρο.. Πηγαίνουμε σε δεύτερη, σε τρίτη σε τέταρτη φάση αναπληρωτών, με αποτέλεσμα τα κενά να παραμένουν μήνες ακάλυπτα. Δεν θεωρώ ότι οι εκπαιδευτικοί δεν θέλουν να έρθουν στη Σαντορίνη. Το πρόβλημα είναι ότι δεν υπάρχουν αρκετοί διορισμοί εξ αρχής».
Σύμφωνα με τον κ. Τούλη, αυτό έχει σοβαρές συνέπειες για τους μαθητές. «Κάθε χρονιά αφήνει πίσω της παιδιά με κενά. Αντί να καλύπτονται, συσσωρεύονται, και κάποια στιγμή το παιδί αδυνατεί να ανταπεξέλθει ή να συναγωνιστεί ισότιμα τους συνομηλίκους του».
Στέγαση εκπαιδευτικών: φέτος ομαλή, χάρη στη συνεργασία φορέων
«Με τη στέγαση των εκπαιδευτικών, μέχρι τώρα δεν είχαμε κανένα πρόβλημα» αναφέρει ο κ. Τούλης υπενθυμίζοντας πως ότι η Ένωση Γονέων είχε ξεκινήσει πριν από τέσσερα χρόνια, μαζί με την ΕΛΜΕ Θήρας, μια πρωτοβουλία καταγραφής διαθέσιμων ακινήτων προς ενοικίαση για τους εκπαιδευτικούς μέσω excel. «Στην πορεία μπήκε και ο Δήμος, όπως και ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και συνδράμουν, και πλέον αυτή τη στιγμή συμπράττουμε τέσσερις φορείς. Έτσι έχουμε τη δυνατότητα να διευκολύνουμε τους εκπαιδευτικούς με στέγη σε βιώσιμες τιμές – όχι δωρεάν, αλλά σε λογικά επίπεδα», είπε, σημειώνοντας πως φέτος η εικόνα είναι θετική και δεν υπάρχει πρόβλημα με τη στέγαση των εκπαιδευτικών.
Όσο για το κόστος της ενοικίασης στο νησί, υπογράμμισε ότι «Παρά τα όσα ακούγονται, έχει καλλιεργηθεί μια κουλτούρα αλληλεγγύης στο νησί. Οι ιδιοκτήτες χαμηλώνουν τις τιμές για να στηρίξουν τους εκπαιδευτικούς. Φέτος, λόγω της δύσκολης τουριστικής σεζόν, δεν υπάρχει οξύ στεγαστικό πρόβλημα, καθώς λιγότεροι εποχικοί υπάλληλοι ήρθαν το νησί και ακίνητα που έμεναν κλειστά ή μη αξιοποιήσιμα διατέθηκαν προς ενοικίαση και μέσω Airbnb για εκπαιδευτικούς. Η στέγαση των εκπαιδευτικών είναι ίσως το μόνο πρόβλημα που δεν θα μας απασχολήσει φέτος. Τώρα, λόγω της δεύτερης φάσης αναπλήρωσης εκπαιδευτικών, που και αυτή από ότι μαθαίνουμε, δεν θα μπορέσει να καλύψει τα προβλήματα, πιεζόμαστε μόνο ως προς το να βρούνε σπίτι πριν έρθουν, αν έρθουνε θα βρουν σπίτι, υπάρχουνε σπίτι».
Μεταφορά μαθητών: χωριά χωρίς σχολικά δρομολόγια
Σημαντικό πρόβλημα παραμένει επίσης η μετακίνηση των μαθητών αλλά και των εκπαιδευτικών που δεν διαθέτουν μέσο μετακίνηση;. «Πολλοί εκπαιδευτικοί δεν έχουν μεταφορικό μέσο και η συγκοινωνία δεν βοηθάει στη Σαντορίνη. Υπάρχουν πολλά χωριά χωρίς σχολικά δρομολόγια, με αποτέλεσμα πολλά παιδιά να μην μπορούν να πάνε σχολείο με μέσα μεταφοράς. Στην Έξω Γωνιά, για παράδειγμα, δεν περνάει κανένα λεωφορείο ούτε για τους πολίτες ούτε για τους μαθητές».
Ανάγκη νέων σχολικών υποδομών, καθώς οι υπάρχουσες είναι παλιές και ανεπαρκείς
Όπως εξήγησε, για μια ακόμη χρονιά ο αριθμός των μαθητών αυξάνεται, γεγονός θετικό αλλά ταυτόχρονα πιεστικό για τις σχολικές εγκαταστάσεις. «Παρά την αύξηση, φέτος φαίνεται πως οριακά θα καλύψουμε τις ανάγκες», τόνισε, επισημαίνοντας όμως ότι η κατάσταση δεν μπορεί να συνεχιστεί με τον ίδιο ρυθμό, καθώς οι υπάρχουσες υποδομές είναι παλαιές και φθαρμένες. «Κάποιες ανακαινίσεις και νέες αίθουσες σε ήδη υπάρχοντα σχολεία βοηθούν προσωρινά, αλλά το μεγάλο πρόβλημα είναι η έλλειψη νέων σχολικών μονάδων. Η ανάγκη για καινούργια σχολεία είναι πλέον επιτακτική. Αυτό δεν αφορά μόνο τον δήμο, όπως συχνά ακούγεται, αλλά απαιτεί τη βούληση της κεντρικής διοίκησης».
Ένωση Γονέων Σαντορίνης : Oι μαθητές των νησιών δεν πρέπει να αντιμετωπίζονται ως πολίτες δεύτερης κατηγορίας
Με την επιστολή που έστειλε η Ένωση Συλλόγων Γονέων & Κηδεμόνων Δήμου Θήρας προς τα Υπουργείο Παιδείας, Εσωτερικών, Οικονομικών, την Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Νοτίου Αιγαίου και Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κυκλάδων εκφράζει την έντονη ανησυχία της για τα συνεχιζόμενα κενά σε εκπαιδευτικό προσωπικό στα σχολεία της Θήρας και της Θηρασιάς και ζητά από τα αρμόδια Υπουργεία άμεσες και επαρκείς προσλήψεις μόνιμου προσωπικού, έγκαιρο προγραμματισμό και πλήρη εφαρμογή των θεσμικών ρυθμίσεων. «Οι νησιώτες μαθητές δεν πρέπει να αντιμετωπίζονται ως πολίτες δεύτερης κατηγορίας», υπογραμμίζει η Ένωση.









