Σταμάτης Γαρδέρης, δήμαρχος Κύθνου: Δεσμεύσεις του Υπουργείου για την άρση του ακτοπλοϊκού αποκλεισμού του νησιού από τον Πειραιά
Συνέντευξη στον Λάμπρο Δεμερτζή
Το σοβαρό ακτοπλοϊκό πρόβλημα που αντιμετωπίζει η Κύθνος, επισήμανε ο Δήμαρχος Κύθνου, Σταμάτης Γαρδέρης, μιλώντας στην εφημερίδα «Κυκλαδική». Από τις 15 Δεκεμβρίου 2024 έχει διακοπεί η σύνδεση με τον Πειραιά και παρά τις διαμαρτυρίες και τις επαφές με το Υπουργείο Ναυτιλίας, δεν έχει βρεθεί ακόμη οριστική λύση. Ο Δήμαρχος τονίζει ότι η μετατόπιση της σύνδεσης προς το Λαύριο συνιστά αδικία και δυσχεραίνει τη ζωή των κατοίκων καθώς δεν υπάρχει ανταπόκριση με χερσαία μέσα στη μετακίνηση από και προς το Λαύριο. Το Υπουργείο, ωστόσο, δεσμεύτηκε ότι η Κύθνος θα συμπεριληφθεί στις υποχρεωτικές προσεγγίσεις των συμβάσεων από το τέλος του 2025.
Λ. Γαρδέρη, πραγματοποιήσατε κινητοποιήσεις για να αιτηθείτε εξασφάλιση δρομολογίου από Πειραιά προς Κύθνο το Πάσχα, γεγονός που αποκαλύπτει το σοβαρό ακτοπλοϊκό πρόβλημα που αντιμετωπίζει το νησί. Πότε διεκόπη η σύνδεση του νησιού με το λιμάνι του Πειραιά;
Από τις 15 Δεκεμβρίου του 2024, η Κύθνος σταμάτησε να συνδέεται με το λιμάνι του Πειραιά, με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Έχουμε πραγματοποιήσει μια σειρά επαφών με τον Υπουργό και τον Υφυπουργό Ναυτιλίας, καθώς και με τους γραμματείς τους. Δυστυχώς, όλες οι προσπάθειες απέβησαν άκαρπες. Δεν λάβαμε ούτε κάποια σαφή απάντηση, ούτε υπήρξε κάποιο ουσιαστικό αποτέλεσμα.
Για αυτό το λόγο φτάσαμε στο σημείο να διαμαρτυρηθούμε και πραγματοποιήσαμε δύο συγκεντρώσεις: μία στο νησί, όπου η συμμετοχή ήταν μαζική, και μία στον Πειραιά, στο Υπουργείο Ναυτιλίας, πριν από λίγες ημέρες.
Τι προέκυψε από τη συνάντηση στο Υπουργείο; Από το Πάσχα και μετά θα υπάρξουν νέα δρομολόγια;
Το βασικό ζήτημα είναι να μην αποκλειστούμε από τις Δυτικές Κυκλάδες καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους και όχι μόνο τη θερινή περίοδο, όπου τα δρομολόγια είναι συχνά, υπάρχει εμπορικότητα στις γραμμές, οπότε κατά συνέπεια υπάρχει ενδιαφέρον.
Αυτό το ενδιαφέρον όμως παύει τον Σεπτέμβρη με Οκτώβρη, όταν μειώνονται τα δρομολόγια, υπάρχουν κάποια συμβατικά πλοία τα οποία εξυπηρετούν τις γραμμές. Για εμάς, η διασύνδεση με τα υπόλοιπα νησιά των Δυτικών Κυκλάδων είναι ζωτικής σημασίας, τόσο τη θερινή περίοδο για τον τουρισμό όσο και για τη μετακίνηση των κατοίκων και για τη χειμερινή περίοδο – ακόμα και για την εξυπηρέτηση αθλητικών δραστηριοτήτων, όπως η μετακίνηση της ποδοσφαιρικής μας ομάδας προς Σέριφο, Σίφνο και Μήλο. Δεν μπορεί να έχει κοπεί ξαφνικά το δρομολόγιο αυτό που συνδέει το νησί μας με τα υπόλοιπα νησιά των Δυτικών Κυκλάδων.
Ποια ήταν η απάντηση του Υπουργού Ναυτιλίας, κ. Στυλιανίδη, δεδομένου ότι οι επιπτώσεις στην καθημερινότητα των κατοίκων και στην τοπική οικονομία είναι σημαντικές;
Η απάντηση ήταν ότι γίνεται μεγάλη προσπάθεια και ότι θα διευθετηθεί το θέμα. Μας ενημέρωσε ότι άλλαξε το ιδιοκτησιακό καθεστώς της μιας εταιρίας της Zante Ferries, που εξαγοράστηκε από την Fast Ferries. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα την αλλαγή της πολιτικής της εταιρείας. Αυτή τη στιγμή βρίσκονται σε διαβούλευση και με τις εταιρείες και την άλλη γραμμή που εξυπηρετεί τις δυτικές Κυκλάδες με το πλοίο «Άνεμος», ώστε να βρεθεί μια λύση για να μπορέσει να εξυπηρετηθεί και η Κύθνος το συντομότερο δυνατόν.
Ευελπιστούμε ότι, με βάση τις υποσχέσεις που δόθηκαν, μέχρι το Πάσχα θα ξεκινήσουν κάποια δρομολόγια που θα προσεγγίζουν και το νησί μας.
Ο Έπαρχος Κέας-Κύθνου, Γιώργος Μαρτίνου, ανέφερε ότι παρατηρείται αλλοίωση του χάρτη των Κυκλάδων. Συμφωνείτε με αυτή την άποψη;
Ναι, θεωρώ ότι έχει δίκιο γιατί η Κύθνος είναι το πρώτο νησί των Δυτικών Κυκλάδων και δεν γίνεται η ακτοπλοϊκή γραμμή που εξυπηρετεί τη διαδρομή από τον Πειραιά προς τις Δυτικές Κυκλάδες ξαφνικά γεωγραφικά να εκτοπίζει την Κύθνο, να μας αποκλείει και μας μεταφέρει διοικητικά προς το λιμάνι του Λαυρίου. Αυτό αποτελεί μια μεγάλη αδικία.
Για 70-80 χρόνια, η Κύθνος είχε μόνιμη σύνδεση με τον Πειραιά. Δεν μπορεί ξαφνικά από τη μια μέρα στην άλλη να μηδενίζουμε.
Κατανοούμε ότι οι ακτοπλοϊκές εταιρείες λειτουργούν με γνώμονα το συμφέρον τους και δεν είναι φιλόπτωχα ταμεία. Ωστόσο, το κράτος και το Υπουργείο Ναυτιλίας πρέπει να παρέμβουν για να δώσουν λύση στο πρόβλημα. Έχουμε καταθέσει ψηφίσματα και έχουμε αναλύσει το πρόβλημα, εξηγώντας τις επιπτώσεις του αποκλεισμού για εμάς, τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουμε, ειδικά κατά τους χειμερινούς μήνες, στη μετακίνηση από και προς το Λαύριο καθώς δεν υπάρχει ανταπόκριση με χερσαία μέσα, με αποτέλεσμα να δυσχεραίνει πολύ αυτή η κατάσταση τη ζωή του πολίτη.
Αν το πρόβλημα λυθεί προσωρινά τη θερινή περίοδο, υπάρχει εγγύηση ότι δεν θα αντιμετωπίσετε το ίδιο πρόβλημα τον επόμενο χειμώνα;
Μία από τις δεσμεύσεις του Υπουργείου είναι ότι, στην επόμενη σύμβαση που θα καταρτιστεί, θα συμπεριληφθεί η Κύθνος ως υποχρεωτική προσέγγιση, είτε μέσω επιδότησης είτε οικειοθελώς από τις εταιρείες. Το Υπουργείο μάς διαβεβαίωσε ότι η Κύθνος δεν θα είναι εκτός των συμβάσεων που θα ισχύσουν από το τέλος του 2025 και μετά και δεν θα είμαστε εκτός όπως μας έχουν αυτή τη στιγμή.