Του Λάμπρου Δεμερτζή
Ένα ζήτημα που έχει προκαλέσει αρκετές αντιπαραθέσεις και έριδες είναι αυτό των πιστοποιητικών αξιοπλοϊάς των πλοίων. Ζητήματα που προέκυψαν όπως με το ναυάγιο του Αγία Ζώνη, αλλά και άλλα πλοία τα οπο΄΄ια αποσύρθηκαν καθώς δεν είχαν πιστοποιητικό, επανέρχονται.
Η αντίδραση ήρθε από την αντιπολίτευση Ο τομεάρχης Ναυτιλίας, πρώην υπουργός Νεκτάριος Σαντορινιός με ανακοίνωσή του μιλάει για “εκπτώσεις στην ασφάλεια των πλοίων που εγκυμονούν κινδύνους” και καταθέτει τέσσερα ερωτήματα…
“Αιφνιδιαστικά και με πρόφαση την πανδημία, το Υπουργείο Ναυτιλίας επιχειρεί, με αιφνιδιαστική τροπολογία, την έκπτωση στην ασφάλεια των, υπό ελληνική σημαία, πλοίων. Συγκεκριμένα στην κατατεθείσα τροπολογία, στο πλαίσιο του υπό συζήτηση νομοσχεδίου του Υπουργείου Υποδομών, προβλέπεται η, αρχικά, 4μηνη, και στη συνέχεια για αόριστο διάστημα, παράταση των πιστοποιητικών αξιοπλοΐας που εκδίδονται από την Επιθεώρηση Πλοίων (ΚΕΠ και ΤΚΕΠ). Η πρόβλεψη αφορά τόσο στα πλοία ποντοπόρου ναυτιλίας, όσο και στα πλοία της ακτοπλοΐας. Ενώ, για να «θολώσει» τα νερά, το Υπουργείο Ναυτιλίας προβλέπει την διαδικασία απομακρυσμένης επιθεώρησης, η οποία όμως σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να υποκαταστήσει τον επιτόπιο έλεγχο και την επιθεώρηση των πλοίων.
Τι αναφέρει η ανακοίνωση του υπουργείου Ναυτιλίας
Τη δυνατότητα παράτασης της ισχύος των πιστοποιητικών αξιοπλοΐας των πλοίων σε περιπτώσεις ανωτέρας βίας, προβλέπει τροπολογία του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.
Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο Υπουργός κ. Γιάννης Πλακιωτάκης, μιλώντας μέσω τηλεσύνδεσης με την Βουλή, «για μία ακόμα φορά το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής ανταποκρίνεται πρωτοποριακά στις απαιτήσεις των καιρών.
Για να μπορέσει η ναυτιλία μας να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις της εθνικής αλλά και της διεθνούς -και άκρως ανταγωνιστικής-ναυτιλιακής αγοράς, χρειάζεται να ενεργοποιηθούν νομοθετικά και τεχνικά εργαλεία, τα οποία είναι αναγκαία για την ομαλή και απρόσκοπτη λειτουργία της, ειδικά σε συνθήκες παγκόσμιας υγειονομικής κρίσης. Με την τροπολογία διασφαλίζεται η ασφάλεια των υπό ελληνική σημαία πλοίων, η αδιάλειπτη επικοινωνία των νησιών με την ηπειρωτική Ελλάδα, αλλά και η διαρροή πλοίων από το ελληνικό νηολόγιο.
Είναι για όλα αυτά που εισάγουμε τη διαδικασία της διενέργεια των εξ΄ αποστάσεως επιθεωρήσεων των πλοίων, όχι με δικές μας αυτοσχέδιες εμπνεύσεις, αλλά όπως αυτές έχουν εξειδικευθεί από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό και έχουν αρχίσει πλέον και ακολουθούνται από μεγάλες και ανταγωνιστικές σημαίες παγκοσμίως. Ο ναυτιλιακός χώρος εκσυγχρονίζεται και νέα τεχνολογικά μέσα έρχονται για να δώσουν ασφαλείς λύσεις σε υπαρκτά προβλήματα».
«Θεωρώ», κατέληξε ο κ. Πλακιωτάκης, «ότι όλοι μας έχουμε αντιληφθεί ότι, αν η Ελλάδα υστερήσει στο διαρκώς εξελισσόμενο χώρο της παγκόσμιας ναυτιλίας, θα υποθηκεύσουμε το μέλλον της ελληνικής ναυτιλίας και, μαζί με αυτήν, το μέλλον της Πατρίδας μας. Χρέος μας είναι – και αυτό υπηρετούμε πάλι σήμερα – να κρατήσουμε ψηλά την ελληνική σημαία χωρίς καμιά απολύτως έκπτωση στην ποιότητά της».