Νίκος Κομηνέας: Έβγαλαν αντικειμενικές αξίες από τις μικρές αγγελίες 

 “Στην Αστυπάλαια έβγαλαν τις αντικειμενικά αξίες των ακινήτων με βάση μικρές αγγελίες που δημοσιεύθηκαν στον τύπο”. Σε αυτή την σοβαρή καταγγελία προχώρησε ο Δήμαρχος του νησιού, θέτοντας μάλιστα το θέμα στον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη ο οποίος επισκέφθηκε την Αστυπάλαια για την παρουσίαση της προόδου του 2ου χρόνου σχετικά με το έργο ‘’Αστυπάλαια: Έξυπνο και Βιώσιμο νησί. Αποτέλεσμα η Αστυπάλαια να είναι το ακριβότερο νησί. Φτωχοί αγρότες του νησιού καλούνται να πληρώσουν υπέρογκους φόρους και αυξήσεις, αφού η εκτόξευση των τιμών επηρεάζει όχι μόνο αστικούς χώρους αλλά κυρίως αγροτικές περιοχές και χωράφια, εξομοιώνοντάς τα σε τιμή, με τις πιο τουριστικές περιοχές της χώρας.

 

Συνέντευξη στον Λάμπρο Δεμερτζή

 

Η Αστυπάλαια ως «έξυπνο και βιώσιμο νησί» πώς αντιμετωπίζεται από τους κατοίκους αλλά και τους επισκέπτες του νησιού;

Πέρσι είχε ξεκινήσει το πρόγραμμα ουσιαστικά της επιδότησης των ιδιοκτητών οχημάτων που θέλουμε είτε να τα αντικαταστήσουμε με ηλεκτρικά αυτοκίνητα είτε για όσους επίσης θέλουν να αγοράσουν ηλεκτρικά οχήματα. Αυτό το πράγμα περπάτησε όλη την φετινή χρονιά του χειμώνα και μάλιστα φέτος στην Αστυπάλαια θα έχουμε και το πρώτο ηλεκτρικό ταξί το οποίο έχει τεθεί ήδη σε κυκλοφορία. Ουσιαστικά είμαστε σε μια φάση όπου ο κόσμος πάει να αλλάξει τα οχήματά του με έναν αυξανόμενο ρυθμό αλλά το πρόβλημα είναι ότι δεν υπάρχουν αυτοκίνητα αυτή την στιγμή από τις βιομηχανίες να δοθούν στην κατανάλωση. Ο κόσμος εδώ στο νησί υποδέχτηκε τα πρώτα ηλεκτρικά μίνι λεωφορεία τα οποία θα αποτελέσουν την αστική συγκοινωνία του νησιού. Η αστική συγκοινωνία του νησιού, εφαρμόζεται από τις 2 Ιουνίου και γίνεται μέσω μιας εφαρμογής που κατεβάζει ο καθένας στο κινητό του, ζητάει μια μετακίνηση και διαφορετικά βανάκια θα φεύγουν προς διαφορετικές κατευθύνσεις προκειμένου να εξυπηρετήσουν τις ανάγκες τις οποίες έχουν οι επιβάτες μέσα από την εφαρμογή και την κλήση που θα γίνεται, βγάζοντας τις βέλτιστες διαδρομές ένα υπολογιστής έτσι ώστε να γίνεται η ανάλογη μετακίνηση. Μαζί με αυτό θα ξεκινήσει και η διαδικασία του διαμερισμού των οχημάτων, πράγμα που σημαίνει ότι ένας θα μπορεί να νοικιάσει ένα αυτοκίνητο για κάποιες ώρες, θα το αφήνει σε συγκεκριμένα σημεία, θα τα παραλαμβάνει από συγκεκριμένα σημεία κάποιος άλλος ώστε να κάνει μια διαδρομή. Αυτά τα δύο λοιπόν που ξεκίνησαν, τώρα τον Ιούνιο ουσιαστικά, θα καθορίσουν και πάρα πολύ σημαντικά πράγματα σε ό,τι αφορά το νησί μας. Πρώτον  δεν θα υπάρχει ανάγκη να φέρνει καθένας το δικό του αυτοκίνητο για να κινηθεί στην Αστυπάλαια. Θα υπάρχει μια συγκοινωνία την οποία θα μπορεί να χρησιμοποιεί σχεδόν όλο το 24ωρο. Η μια θα είναι από τις 7:00 το πρωί μέχρι τις 2:00 τα ξημερώματα, άρα θα υπάρχει μια ευκολία μετακινήσεων κυρίως στο κεντρικό μας δίκτυο. Οπως επίσης και αν χρειαστεί να πάρει ένα αυτοκίνητο για κάποιες ώρες προκειμένου να επισκεφθεί μια απομακρυσμένη παραλία θα το κάνει εύκολα και αυτό θα σημάνει αυτόματα μείωση του κυκλοφοριακού φόρτου, μείωση της ανάγκης κατοχής αυτοκινήτου στην Αστυπάλαια και με συντριπτικές  τιμές στην μετακίνηση ιδιαίτερα για τους μόνιμους κάτοικους θα υπάρχει δυνατότητα μετακίνησής τους με 60 ευρώ για 6 μήνες, δηλαδή 10 ευρώ τον μήνα ώστε να χρησιμοποιήσουν όσες φορές θέλουν κατά την διάρκεια της μέρας το βανάκι. Αυτά τα δύο εφαρμόζονται για πρώτη φορά. Ο δήμος μας ήδη έχει τοποθετήσει 10 διπλούς φορτιστές που σημαίνει ότι μπορούν να φορτιστούν 20 αυτοκίνητα ταυτόχρονα στα δημοτικά πάρκινγκ και αυτό είναι ένα πολύ σημαντικό γεγονός. Επίσης έχει προβεί στην τοποθέτηση ενός φωτοβολταικού 20 kw έτσι ώστε η ενέργεια που χρησιμοποιείται για την φόρτιση των οχημάτων να γίνεται με αυτόν τον τρόπο για να μην υπάρχει και έκλυση διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα και βεβαίως να υπάρχει μια οικονομία σε ό,τι αφορά το κόστος φόρτισης των οχημάτων. Αυτοί οι τρόπο μετακίνησης είναι πολύ πρωτοποριακοί και δεν υπάρχουν πουθενά αλλού στην Ελλάδα και εννοείται και τα οφέλη της αστικής συγκοινωνίας όλο τον χρόνο. Είχαμε μεγάλο πρόβλημα στην μετακίνησή μας όλους αυτούς τους μήνες γιατί όταν τα λεωφορεία δεν εκτελούσαν τα δρομολόγια τους υπήρχε μεγάλο πρόβλημα.

Πάμε στα ζητήματα της καθημερινότητας που πραγματικά δεν σε αφήνουν να ηρεμήσεις και αναφέρομαι στο κόστος που έχει ανέβει πάρα πολύ και για τις αντικειμενικές αξίες των ακινήτων στο νησί που έχουν εκτοξευθεί επιβαρύνοντας και τους ιδιοκτήτες.

Πρόκειται περί ενός αχαρακτήριστου και απαράδεκτου γεγονότος το οποίο έχει γίνει στην Αστυπάλαια. Οι νέες αντικειμενικές αξίες που καθορίστηκαν για την Αστυπάλαια βασίστηκαν πάνω σε μικρές αγγελίες οι οποίες δημοσιεύονται σε διάφορους ιστότοπους πώλησης ακινήτου και αυτές αποτέλεσαν την βάση πάνω στις οποίες στηρίχτηκαν και έβγαλαν τις αντικειμενικές αξίες. Αυτό είναι απίστευτο πραγματικά αλλά έχω κάνει μεγάλη έρευνα στο θέμα αυτό και ό,τι σας λέω είναι ακριβώς έτσι στο θέμα αυτό και δεν αλλάζω ούτε κόμμα στο ότι σας έχω πει μέχρι τώρα. Έχω μιλήσει και με την ΔΟΥ της περιοχής μας και με της Ρόδου και με το υποθηκοφυλακείο της Αστυπάλαιας και με το συμβολαιογραφείο μας. Κανένας δεν είχε κανενός είδους πληροφόρηση και το τραγικό της όλης υπόθεσης είναι ότι παρόλο που προβλεπόταν από όλη την διαδικασία να ζητηθεί και η άποψη των δημοτικών συμβουλίων κατά έναν περίεργο τρόπο αυτό το αίτημα που προέβλεπε και ο νόμος, ουδέποτε έφτασε στους δήμους μας και το έχω και αυτό διασταυρώσει με σειρά άλλων δήμων, με αποτέλεσμα να καθοριστούν αυτές οι τιμές στις αντικειμενικές ερήμην της πραγματικότητας φυσικά αλλά και του δήμου Αστυπάλαιας όπως και του δήμου Λέρου, δήμου Σύμης, δήμου Τήλου και δήμου Ιθάκης και να μην αναφέρω και μια σειρά δήμων που ποτέ δεν έφτασε ένα mail σχετικό αν και η υπηρεσία λέει ότι το έχει στείλει, εμείς δεν έχουμε παραλάβει τίποτα.

Σχετίζεται αυτό με το ότι η Αστυπάλαια έχει γίνει το πρώτο έξυπνο πράσινο νησί και θεώρησαν ότι με αυτόν τον τρόπο ανεβαίνουν οι αξίες των ακινήτων και άρα πάμε να φορολογήσουμε με ΕΝΦΙΑ ακίνητα τα οποία ενδεχομένως δεν είναι αυτή η αξία τους;

Όπως προκύπτει από τις εκθέσεις που έχω στα χέρια μου, αυτό έγινε από αντικειμενικές αξίες που μπήκαν στα σαιτ 1,5 χρόνο πριν.

Υπάρχει περίπτωση να έχει γίνει επαναπροσδιορισμός;

Έχει τεθεί ήδη το θέμα και στην Περιφερειακή ενότητα δήμων του Νοτίου Αιγαίου και έχει υπάρξει απόφαση από την ένωση των δήμων μας η οποία αποδέχεται όλα αυτά τα οποία έχουμε πει εμείς και τα αποδέχεται επειδή έκανε και έρευνα η δικηγόρος στην οποία ανατέθηκε η διαδικασία αυτή και με βάση την γνωμοδότηση των δικηγόρων προβλέπεται ότι αυτή η διαδικασία ήταν πάρα πολύ κακή. Δεν τηρήθηκε η διαδικασία όπως έπρεπε. Παρ όλα αυτά ήθελα να σας πω ότι οι αντικειμενικές αξίες έλαβαν υπόψιν τις αγγελίες πριν από την εφαρμογή και την απόφαση όλων αυτών των δραστηριοτήτων που γίνονται στην Αστυπάλαια. Δεν είναι κριτήριο η τιμή στην αγγελία. Ο κάθε ιδιοκτήτης αναζητά το μέγιστο όφελος δεν πάει να πει ότι θα το πάρει κιόλας ή ότι είναι τόση η αξία του. Είναι τόσο απαράδεκτος και εσφαλμένος αυτός ο τρόπος. Για παράδειγμα ένας οικισμός ο οποίος ξεκινάει από την θάλασσα και τραβάει 1,500 μέτρα μέσα από την θάλασσα το παραθαλάσσιο ακίνητο έχει την ίδια τιμή ανά τετραγωνικό μέτρο με αυτό που είναι σε απόσταση 1,500 μέτρα από την θάλασσα. Αυτά είναι τρελά πράγματα. Το αποτέλεσμα είναι η Αστυπάλαια κατέστη το ακριβότερο νησί στο Αιγαίο όπως και η χώρα της Πάτμου όπως και της Λίνδου. Ακριβότερο και από την Παροικιά της Πάρου κάτω κάτω στο λιμάνι. Από την στιγμή που η χώρα της Αστυπάλαιας έχει 2,150 ευρώ αντικειμενική αξία, το λιβάδι  1,550. Δύο οικισμοί στο Νοτιοδυτικό άκρο του νησιού, εντελώς υποανάπτυκτοι χωρίς οδικό δίκτυο, χωρίς νερό, χωρίς αποχετευτικό, μόνο με ρεύμα, καθαρά αγροτικά ακίνητα με 4-5 οικογένειες που μένουν σε αυτόν τον οικισμό και μια οικογένεια στον άλλο οικισμό στο μέσα και στο έξω Βαθύ, ξαφνικά βρέθηκαν με χωράφια που από τα 14 στρέμματα για 300 χιλιάδες ευρώ η αξία τους έφτασε να είναι 1,5 εκατομμύριο. Οι κτηνοτρόφοι μου γίνανε εκατομμυριούχοι αλλά δεν το έχουν καταλάβει οι άνθρωποι, ξέρεις μόνο πώς το καταλαβαίνουν; Θα φτωχύνουν ακόμα περισσότερο φέτος γιατί αυτός ο άνθρωπος ο οποίος πλήρωνε για τα 14 στέμματα 1,500 ευρώ περίπου το 2021, καλείται να πληρώσει 8,700 ευρώ το 2022. Άρα λοιπόν αυτός ο άνθρωπος θεωρητικά στα επόμενα χρόνια θα ξαναγοράσει το χωράφι αυτό που είχε κληρονομήσει από τον παππού του και στο οποίο μέσα βόσκει τα πρόβατά του. Σε όλο το νησί έχω διπλασιασμό και τριπλασιασμό του ΕΝΦΙΑ. Αυτά καταδικάζουν την εξέλιξη και την πρόοδο ενός τόπου διότι αυξάνοντας τις αντικειμενικές αξίες με πλασματικό τρόπο. Αυτό σημαίνει ότι αν κάποιος επενδυτής θέλει να έρθει στην Αστυπάλαια γνωρίζοντας ότι από εδώ θα αποκομίσει ένα όφελος χτίζοντας μια μικρή τουριστική επιχείρηση 5-10 δωματίων, θα χρειαστεί να πληρώσει σε φόρους τεράστια ποσά τα οποία δεν πρόκειται να τα αποσβέσει σε λιγότερα από 4 χρόνια λειτουργίας της επιχείρησής του. Αυτό καταδικάζει την εξέλιξη και την πρόοδο ενός τόπου. Επίσης να σας πω ότι ο δήμος μας είχε ζητήσει να ενταχθούμε σε αυτά τα παραμεθόρια νησιά που έχουν απαλλαγεί από τον ΕΝΦΙΑ για τους μόνιμους κατοίκους μέχρι πληθυσμό 1,200 κατοίκων. Η Αστυπάλαια  είναι το μόνο νησί το οποίο είναι πάρα πολύ κοντά σε αυτή την ζώνη τα υπόλοιπα νησιά είναι σε πληθυσμό κάπου στις 3,000 χιλιάδες. Η Αστυπάλαια είναι στο μέσο του Αιγαίου και είναι από τα νησιά που δεν έχει εύκολη πρόσβαση και θα έπρεπε να βοηθηθεί στο θέμα αυτό ώστε να μπορέσει να αποκτήσει και μόνιμο πληθυσμό αλλά και να γίνουν επενδύσεις απαλύνοντας τη φορολογία.

 

 

Αφήστε μια απάντηση

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί.