Γιάννης Ρούσσος: Να δημιουργηθεί κινητή μονάδα τράπεζας

Μια ρηξικέλευθη πρόταση υπέβαλε ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Κυκλάδων, Γιάννης Ρούσσος, για τα δέκα νησιά της περιοχής μας που δεν διαθέτουν τραπεζικό κατάστημα. Όπως αναφέρει στη συνέντευξή του, «η ύπαρξη ΑΤΜ στα νησιά αυτά δεν μπορεί να καλύψει αυτό το κενό, καθώς η εκκαθάριση των συναλλαγών δεν είναι άμεση. Για την επίλυση αυτού του χρόνιου προβλήματος το οποίο γίνεται εντονότερο καθώς η παρουσία αυτών των νησιών ως τουριστικών προορισμών ενισχύεται διαρκώς, προτάθηκε από το Επιμελητήριο Κυκλάδων η δημιουργία κινητής μονάδας τράπεζας η οποία θα μετακινείται σε συγκεκριμένες ημερομηνίες κάθε μήνα στα νησιά που θα ενταχθούν στο μηνιαίο πρόγραμμα και θα εξυπηρετεί κατοίκους και επιχειρήσεις».

Συνέντευξη στον Λάμπρο Δεμερτζή

 

Τα μέλη του επιμελητηρίου κάνατε μια επισήμανση με μία επιστολή σας, σχετικά με το πως μπορεί να γίνει καλύτερη η εξυπηρέτηση των πολιτών μας όπου δεν υπάρχουν ΔΟΥ. Το έχουμε αναδείξει το θέμα αυτό με τις ΔΟΥ και θα θέλαμε και εσείς να μας πείτε τι έχετε επισημάνει για αυτές τις περιοχές της περιφέρειάς μας και των Κυκλάδων.

Η αφορμή δόθηκε από τη συνεδρίαση στην βουλή της επιτροπής  νησιωτικών ορεινών περιοχών που πρόεδρος εκεί είναι έναν Δωδεκανήσιος βουλευτής, ο Μάνος Κόνσολας. Ο πρώην υφυπουργός τουρισμού. Στην επιτροπή αυτή που είχε σαν θέμα να βελτιωθεί η εξυπηρέτηση των πολιτών και των επιχειρηματιών στις περιοχές αυτές που είναι μικρές όπως τα νησιά και δεν έχουμε ΔΟΥ. Στην συνάντηση είχε κληθεί ο αρμόδιος υπουργός, ο υφυπουργός αλλά και ο πρόεδρος της ΑΑΔΕ, προφανώς ήταν και βουλευτές και πρώην υπουργοί από την αντιπολίτευση και την κυβέρνηση και εκπρόσωποι των περιοχών. Στην περιοχή μας από τις Κυκλάδες παραβρέθηκα εγώ και το επιμελητήριο γιατί πάντα κρίνει σκόπιμο να κάνει μια σοβαρή προετοιμασία και επειδή υπάρχουν εξελίξεις στα θέματα αυτά, επικαιροποίησε την υφιστάμενη κατάσταση, την ανέλυσε για να μπορεί να παραβρεθεί σωστά και να κάνει τις παρεμβάσεις που πρέπει με τον τρόπο που είναι τεκμηριωμένο αυτό ώστε να προσδοκούμε κάποιο αποτέλεσμα. Έτσι λοιπόν προκύπτουν τα εξής από αυτή την τεκμηρίωση και την τοποθέτηση που έδωσα εγώ εκπροσωπώντας το επιμελητήριο, αλλά και από ένα υπόμνημα που αμέσως μετά στείλαμε στους αρμόδιους παραβρισκόμενους, τον υπουργό και τον πρόεδρο της ΑΑΔΕ όπου τεκμηριώναμε τι ζητάμε. Και ακολουθεί ένα υπόμνημα που αφορά μια παρέμβαση που κάναμε για τις τράπεζες που είναι πολύ σοβαρό, τις τράπεζες δηλαδή που δεν υπάρχουν σε 10 νησιά στον Νομό Κυκλάδων.

Να ξεκινήσουμε από τις ΔΟΥ και από τις ανάγκες που έχουν οι επιχειρήσεις αλλά και οι πολίτες και γενικότερα όλοι οι φορολογούμενοι.

Καταργήθηκαν ΔΟΥ στα νησιά Άνδρο, Τήνο, Κέα, Μήλο και στα νησιά αυτά δημιουργήθηκαν γραφεία εξυπηρέτησης φορολογουμένων. Παραμένουν να έχουν ΔΟΥ τα νησιά Σύρος, Πάρος, Μύκονος, Νάξος, Σαντορίνη -όλα τα άλλα νησιά δεν έχουν ΔΟΥ. Το 2008 αξιοποιήσαμε την τεχνολογία για να παρέχει υπηρεσίες στα νησιά που δύσκολα λόγω του μεγέθους τους μπορούν να τις έχουν επί τόπου. Μπορούμε να πούμε ότι εκφράζουμε την ικανοποίηση μας που το κράτος επιτέλους σιγά σιγά άρχισε να ψηφιοποιείται και ως προς την ΔΟΥ. Καταργούνται οι ανάγκες φυσικής παρουσίας σε πολλές διαδικασίες. Πρέπει να αυξηθεί και σε μεγαλύτερο βαθμό, με περισσότερες ενέργειες όπου χρειάζεται να έρθει σε επαφή η επιχείρηση με την εφορία. Παράλληλα όμως σε όσες εφορίες εξακολουθούν να υπάρχουν πρέπει να στελεχωθούν σωστά και μπορεί αυτό να γίνει αφού έχουν λιγότερο όγκο εργασίας πλέον οι εργαζόμενοι. Γιατί αυτές οι εφορίες δεν ικανοποιούν μόνο τα μεγάλα νησιά που έχουν μεγαλύτερο αριθμό πολιτών, ικανοποιούν και τα γύρω νησιά των οποίων οι κάτοικοι αναγκάζονται να ταξιδέψουν για όσες εργασίες πρέπει να πάνε στην εφορία. Το δεύτερο είναι ότι τα γραφεία αυτά στην Άνδρο, Κέα, Μήλο και Τήνο που έχουν γραφεία εξυπηρέτησης φορολογουμένων πρέπει να είναι σωστά εξοπλισμένα και να έχουν αρμοδιότητες, όχι να είναι απλοί μεταφορείς του αιτήματος του πολίτη με αποτέλεσμα να έχουμε χρονοβόρες καθυστερήσεις, και ειδικά σε δύσκολες εποχές όταν ξεκινάνε οι επιχειρήσεις το καλοκαίρι. Άρα και αυτά πρέπει να δουλέψουν σωστά. Όσον αφορά τα μικρότερα νησιά, προσπαθούμε να πείσουμε εμείς γενικά για όλα τα ζητούμενα. Στις ανισότητες που υπάρχουν σε σχέση με την στερεά Ελλάδα, όχι για να γκρινιάξουμε απλά τα νησιά υστερούν γατί υπάρχει μια αδυσώπητη πραγματικότητα. Ποια είναι αυτή η πραγματικότητα;   Ναι μεν ο κάτοικος των δυτικών Κυκλάδων πρέπει να ταξιδεύει ή ο πολίτης ή ο λογιστής στον Πειραιά ή οι κάτοικοι της Άνδρου πρέπει να πηγαίνουν στην Παλλήνη ή στο Κορωπί, δηλαδή να φεύγουν όχι πλέον σε γειτονικά νησιά που και εκεί υπάρχει δυσκολία, αλλά φεύγουν και σε άλλους νομούς πλέον, όπου εκεί είναι άλλες οι συνθήκες γιατί γνωρίζουν για παράδειγμα στις δυτικές Κυκλάδες ότι μπορεί να κάνεις ένα ταξίδι τον χειμώνα για να πας σε μια εφορία που θέλεις μια ώρα και να χάσεις τη επιστροφή και να έρθεις σε τρείς μέρες πίσω. Άρα πρέπει να λιγοστέψουν κι άλλο οι διαδικασίες που απαιτούν να έχεις προσωπική επαφή, αφού υπάρχει η δυνατότητα μέσω της τεχνολογίας. Άρα εμείς τα καταγράψαμε όλα αυτά, γράψαμε ανά νησί τις ανάγκες γιατί δεν είναι οι ανάγκες από νησί σε νησί ίδιες. Εκεί λοιπόν υπάρχουν και προτάσεις όπως να δοθούν εξουσιοδοτήσεις στους λογιστές για εργασίες που ήδη εκτελούν οι ίδιοι και περιμένουν εγκρίσεις από την εφορία, να διεκπεραιώνουμε κάποιες συγκεκριμένες δουλειές για να διευκολυνθούν ακόμα παραπάνω τα μικρότερα νησιά. Βέβαια πρέπει πάντα να λαμβάνουμε υπόψιν μας ότι υπάρχουν και πολίτες και επιχειρήσεις που δεν έχουν την ευκολία με την τεχνολογία για να εξυπηρετηθούνε άρα πρέπει να προβλέψουμε και με αυτούς τι θα γίνει. Αφού πήραμε λοιπόν αυτό το θέμα, αναδείξαμε και ένα άλλο και προτείναμε συγκεκριμένη λύση -κατά την άποψή μας εφικτή- για να λυθεί το θέμα σε 10 νησιά των Κυκλάδων που δεν έχουν τραπεζικό κατάστημα.

Πριν πάμε στο τραπεζικό κατάστημα, πείτε μας αν θέσατε υπόψιν σας και στον κύριο Πιτσιλή τα ζητήματα με τις ΔΟΥ και αν υπήρχε ανταπόκριση. Οι εργαζόμενοι και οι υπάλληλοι, ζητούν περισσότερο κόσμο γιατί έχουν γίνει τόσες συγχωνεύσεις και έχει μεταφερθεί όλος ο όγκος της δουλειάς σε συγκεκριμένες ΔΟΥ οι οποίες υπάρχουν.

Φαίνεται μια διάθεση ως ώστε να μειώσουν τον όγκο των εργασιών κάνοντάς τες ψηφιακές. Εκεί λοιπόν προφανώς αυτό που αφήνει να εννοηθεί είναι ότι από την μείωση αυτή του όγκου και από τον αριθμό των εργασιών που θα εντάξουν στην τεχνολογία, αυτοί που θα μείνουνε θα προσπαθήσουν να κάνουν τις αλλαγές τους.  Για να είμαι ειλικρινής δεν βλέπω μια γρήγορη αντίδραση ως προς την στελέχωση των υφιστάμενων εφοριών. Ελπίζω όμως με αυτή την βούληση που δείχνει να υπάρχει γιατί υπάρχει μια ανοιχτή γραμμή με τον πρόεδρο της ΑΑΔΕ με τα επιμελητήρια  και είναι η δεύτερη φορά που ερχόμαστε σε επαφή, να πάρουμε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα. Υπάρχει δηλαδή μια ελπίδα να διευκολυνθούμε όλοι μαζί στις Κυκλάδες επειδή μειώνεται συνεχώς η ανάγκη να συμμετέχεις δια ζώσης στην εφορία.

Πάμε λίγο στο ζήτημα των τραπεζών που θέσατε στο τραπέζι, μια ρηξικέλευθη θα έλεγα πρόταση από το επιμελητήριο. 

Στην Αμοργό ίσως δεν σταματήσει η λειτουργία της τράπεζας, αλλά στα νησιά Ανάφη, Δονούσα, Ηρακλειά, θηρασιά, Κίμωλο, Κουφονήσια, Σίκινο, Σχοινούσα, Φολέγανδρο δεν υπάρχει τραπεζικό κατάστημα. Όταν κάνεις μια πράξη στο ΑΤΜ, κάνει μια βδομάδα , δέκα μέρες να φανεί στο λογαριασμό του, άρα δεν λέμε ότι υπάρχει εξυπηρέτηση. Το καλοκαίρι που εκεί πάλι έχουμε πολύ κόσμο, γνωρίζουμε ότι κάποιοι επισκέπτες φροντίζουν να έχουν μετρητά ώστε να μπορέσουν να κινηθούν γιατί ίσως να μην έχει το ΑΤΜ χρήματα. Είναι αστείο να ζητάμε ότι θα στηρίζεται ένα μικρό νησί στη χρήση ΑΤΜ. Εμείς ετοιμάζουμε την παρέμβασή μας να πιέσουμε να το στείλουμε σε δημάρχους, βουλευτές με την ελπίδα να να μπορέσουμε να δώσουμε λύση σε αυτά τα νησιά. Την δεκαετία ‘80-‘90 η εμπορική τράπεζα είχε ένα κινητό κατάστημα, είχε μια κινητή μονάδα. Είναι εφικτό ένα βαν, μια τέτοια κινητή μονάδα να επισκέπτεται όλα αυτά τα νησιά σε καθορισμένο χρόνο 3,4,5 φορές τον μήνα, γιατί είναι εύκολο να οργανωθεί ξανά αυτό με έναν προγραμματισμό, να γίνουν δια ζώσης υπηρεσίες σε αυτά τα νησιά. Μπορεί να πάει στην κρατική τράπεζα ο υπουργός να πιέσει να φτιάξει αυτό το πράγμα. Να σας πω ότι αυτή την μέθοδο χρησιμοποιεί η ελληνική τράπεζα της Κύπρου και δίνει λύσεις και υπηρεσίες σε απομακρυσμένες περιοχές, πόσο μάλλον εμείς που έχουμε δέκα μικρά νησιά τα οποία το καλοκαίρι μεγαλώνουν κιόλας, που όχι απλά είναι απομακρυσμένα αλλά είναι και απομονωμένα.

Και πολλές φορές ξέρουμε ότι τον χειμώνα είναι και μεγαλύτερης ηλικίας αυτοί που μένουν πίσω και είναι τελείως διαφορετικό να ξέρουν ότι μπορούν να απευθυνθούν σε έναν υπάλληλο.

Ακριβώς. Και μπορεί να το προγραμματίσει και να το κάνει και είναι εύκολο να γίνει ακόμα και τον χειμώνα που οι συγκυρίες είναι δύσκολες αλλά με προγραμματισμό γίνεται. Και το λέμε εμείς που διοργανώνουμε σεμινάρια και στην Ανάφη και σε όλα τα μικρά νησιά όπου χρειάζεται. Δεν είναι ότι κάνουμε μια πρόταση ανέφικτη.

Πιστεύω ότι ο κάθε δήμος και θα στηρίξει και θα υποστηρίξει την κάθε πρόταση ώστε να βοηθήσει από την πλευρά της  κάθε τοπικής κοινότητας για την καλύτερη λειτουργία αυτού του εγχειρήματος. 

Πολλά μπορεί να γίνουν αν θέλουν και οι δήμοι και οι ακτοπλοϊκές εταιρίες και όλοι. Εμείς το κυνηγάμε και το στηρίζουμε γιατί λέμε πράγματα με τεκμηρίωση. Δεν πρέπει όμως απλά να τοποθετηθούμε σε μια συνάντηση να κάνουμε ένα έγγραφο και μετά να πούμε ότι απλά το κάναμε. Ενώ εμείς συνεχίζουμε και προσπαθούμε σαν επιμελητήριο να δώσουμε λύση και να εξυπηρετηθούν όλοι όσο το δυνατόν καλύτερα με την κινητή μονάδα. Προφανώς η συχνότητα θα είναι μεγαλύτερη το καλοκαίρι και θα πηγαίνει ανάλογα με τις ανάγκες, είναι πολύ μικρό το κόστος λειτουργίας, αυτής της κινητής μονάδας. Φανταστείτε ότι αν φτιάξεις μια σειρήνα σε ένα νησί θα πρέπει να έχει 1-2 υπαλλήλους, θα πρέπει να δώσουν οι δήμοι χώρο κτλ. Ενώ τώρα με ελάχιστο αριθμό υπαλλήλων -γιατί μπορεί να κινηθεί ένας από οποιοδήποτε σημείο να πάει να καλύψει αυτή την ανάγκη- θα δώσει μια εξυπηρέτηση  στους ταλαιπωρημένους συμπολίτες μας.

Αφήστε μια απάντηση

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί.